„…Tam są jelenie zwierzęta,
Muzeum spotyka...przedszkolaki z Ciechanowa
Nasze pierwsze zajęcia odbyły się 10 listopada. Odwiedziłyśmy grupę sześcioletnich Uszatków z Ciechanowa. Spotkałyśmy się z serdecznym przywitaniem Pani Dyrektor, wychowawców i dzieci.
Na początku przenieśliśmy się „balonem” z Ciechanowa do Łazienek. Pomogła nam w tym wielka, kolorowa chusta. Dzieci złapały za jej brzegi i mocno nią trzepotały, aby unieść się wysoko w powietrze. Gwałtowny wiatr stopniowo zmieniał się w mniejszy wietrzyk, a także w łagodne fale Wisły. Chusta zaczęła opadać coraz niżej i niżej - aż zamieniła się w Ogród Łazienkowski - pełen kwiatów i zwierząt.
Wspólnie oglądaliśmy kolorowe plansze ze zdjęciami Łazienek. Pojawił się król Stanisław August, jego kolekcja obrazów i dwa teatry (Amfiteatr i Teatr w Starej Oranżerii). Dzieci dowiedziały się, że król był kolekcjonerem i pomagał artystom. Każdy mógł opowiedzieć o swojej własnej kolekcji. Zastanawialiśmy się też, jacy artyści mogli odwiedzać króla. Aby ich lepiej poznać, dzieci wzięły udział w pierwszym zadaniu. Każde z sześciolatków losowało jeden przedmiot z magicznego woreczka i musiało zdecydować, czy wylosowana rzecz pasuje do: muzyki, malarstwa, teatru, czy bajek (literatury). Dzieci bez problemu pogrupowały przedmioty. Dowiedziały m.in., czym jest rekwizyt, scenografia, paleta. Wspólnie uznaliśmy też, że wszystkie wylosowane przedmioty przdadzą się w teatrze.
Po przerwie, wyjęłyśmy drugi woreczek, ale ostrzegłyśmy dzieci, że tym razem nie mogą zaglądać do środka. Każde dziecko, po kolei losowało jeden przedmiot i poprzez sam dotyk, próbowało zgadnąć co to takiego. Wspólnie zastanawialiśmy się, z jakim zwierzęciem może kojarzyć się taki przedmiot (pomogły nam w tym odpowiednie ilustracje). Na koniec każde z dzieci wybrało zwierzątko, którego rolę chciałoby odegrać w teatrze (zwierzętka do ćwiczenia wybrałyśmy inspirując się bajkami Igancego Krasciekiego oraz fauną Łazienek Królewskich).
Tydzień później, znowu odwiedziłyśmy Uszatki. Ucieszyło nas serdeczne przyjęcie przedszkolaków - przez cały tydzień nas wyczekiwały! Celem drugich zajęć było wykonanie masek wybranego na poprzednich zajęciach zwierzątka. Po krótkim przypomnieniu - kim jest kolekcjoner, co zbierał król i jakie teatry znjadują się Łazienkach - zaczęliśmy zabawę. Przez chwilę każde z dzieci było: papugą, barankiem, zajączkiem, pieskiem, kotkiem… Wspólnie naśladowaliśmy ich odgłosy i ruchy. Przyszła też pora na chwilę relaksu - położyliśmy się na dywanie, zamknęliśmy oczy i próbowaliśmy zgadnąć, jakie odgłosy zwierząt słyszymy na nagranej płycie. Najtrudniej było rozpoznać odgłos pawia:)
Wreszcie nastąpiło najbardziej oczekiwane zadanie - robienie masek zwierząt. Dzieci wykazały wyjątkowe zaangażowanie i fantazję. W powietrzu fruwały bibułki, piórka, kolorowe wstążki… Każdy miał inny pomysł na swoją maskę.
Na zakończenie, dzieci obejrzały też krótkie filmiki o mieszkańcach Łazienek - małym pawiu i wiewiórce. Po filmach zrobiłyśmy też „galerię” naszych prac. Powstały przepiękne maski, każda inna i na swój sposób wyjątkowa.
Już wkrótce dzieci przywiozą te maski na następne spotkanie - tym razem już w Łazienkach.
Autorki tekstu i zajęć: Natalia Morawska i Lidia Skarzewska
Projekt "Muzeum spotyka…" dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerzy: Fundacja SYNAPSIS, Mazowieckie Samorządowe Centrum Szkolenia Nauczycieli.