„…Tam są jelenie zwierzęta,
Otwarcie Formierni dla szkół. Zabierz swoją klasę na zajęcia
Za nami pierwsze zajęcia muzealne w nowej Strefie Edukacji w Starej Oranżerii. Od 6 września Formiernia jest otwarta dla grup szkolnych. Podczas dwugodzinnych zajęć uczniowie poznają wybitne rzeźby z Królewskiej Kolekcji Stanisława Augusta, a następnie mają okazje zapoznać się z warsztatem pracy formiernia i wspólnie wykonać odlew gipsowy.
Zajęcia są prowadzone w sposób aktywny, z wykorzystanie artefaktów i materiałów edukacyjnych. Spotkania odbywają się w mniejszych grupach. Wszystkie lekcje są w pełni dostosowane dla uczniów z niepełnosprawnościami.
Jeśli chcesz aby twoja klasa także odwiedziła królewską Formiernię zachęcamy do zapoznania się z ofertą lekcji muzealnych w zakładce EDUKACJA.
W królewskiej formierni
I, II etap edukacyjny (Szkoła Podstawowa)
Słowa klucze: rzeźba, odlew gipsowy, artysta, starożytności, mitologia, kopia, oryginał
Odwiedzając Starą Oranżerią wspólnie poznamy najważniejsze dzieła z Królewskiej Kolekcji Rzeźby Stanisława Augusta. Dowiemy się także co stało u podstaw popularności odlewów gipsowych w XVIII-wiecznych kolekcjach monarszych w Europie. Nauczymy się skąd bierze się gips i czym różni się od marmuru, by następnie samodzielnie spróbować swoich sił w królewskiej formierni.
Uczniowie:
- poznają nadwornych artystów Stanisława Augusta,
- nauczą się rozróżniać techniki plastyczne i opisywać warsztat pracy rzeźbiarza i formiera,
-będą potrafili opisać rzeźbę i odlew gipsowy.
Zmagania z materią
III etap edukacyjny (Gimnazja)
Słowa klucze: starożytności, klasycyzm, mitologia, kopia, oryginał, odlew gipsowy, formiernia, mecenat
Krok po kroku podążając przez Królewską Galerię Rzeźby wspólnie oglądniemy wizerunki antycznych cesarzy, mitologicznych bogów i herosów. Odkryjemy rolę kopii starożytnych rzeźb w XVIII-wiecznym poznawaniu świata, aby następnie wzorem formierów, wykonać własne gipsowe kopie wybranych motywów i ornamentów.
Uczniowie:
- potrafią scharakteryzować najważniejsze postaci mitologiczne,
- poznają techniki rzeźbiarskie i odlewania gipsów,
- nauczą się jak samodzielnie wykonać odlew.
Museaum Polonicum
IV etap edukacyjny (Szkoły Ponadgimnazjalne)
Słowa klucze: muzeum, antyk, recepcja, Winckelmann, odlew gipsowy, formiernia, skulptornia, André le Brun, mecenat
Powołane przez Stanisława Augusta w Łazienkach Królewskich pierwsze publiczne muzeum miało odpowiadać na potrzeby estetyczne i edukacyjne polskiego społeczeństwa. Kluczową rolę przypisano kolekcji rzeźb i gipsów znanych dzieł antycznych, które służyły przyszłym adeptom sztuk pięknych uczącym się w Malarnii i Skulptornii na Zamku Królewskim. Odwiedzając galerię rzeźby i formiernię w Starej Oranżerii także w praktyce poznamy warsztat pracy formiera, technologię i funkcję wykonywanych odlewów gipsowych.
Uczniowie:
- samodzielnie charakteryzują postaci mitologiczne i antyczne na przykładzie rzeźb z Królewskiej Galerii Rzeźby,
- znają i rozumieją funkcję kopii oraz technologie wykonywania odlewów gipsowych,
- poznają zjawisko recepcji antyku w XVIII wieku i współcześnie.
Dostosowania dla uczniów z dysfunkcją słuchu:
- pętle indukcyjne na wystawie i w sali warsztatowej,
- materiały tłumaczone na filmy PJM,
- tłumacz języka migowego*.
Dostosowania dla uczniów z dysfunkcją wzroku:
- rzeźby, odlewy, artefakty i materiały przeznaczone do poznawania przez dotyk,
- tyflografiki,
- audiodeskrypcje,
- asystent wizyty w muzeum*.
Dostosowania dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami:
- lekcje prowadzone metodą warsztatową z wykorzystaniem materiałów dotykowych i wizualnych,
- zajęcia odbywają się w kameralnym gronie, w przestrzeniach pozbawionych barier architektonicznych.
Dostosowania dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową:
- sale edukacyjne wyposażone w regulowane meble, ekrany dostępne w pełnym zasięgu dla osób poruszających się na wózku,
- zajęcia odbywają się w przestrzeniach pozbawionych barier architektonicznych.
*po uprzednim zgłoszeniu przy zamówieniu lekcji
W sezonie jesiennym zajęcia edukacyjne są nieodpłatne, realizowane w ramach programu „Kultura Dostępna” finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.