„…Tam są jelenie zwierzęta,
Spotkanie przed obrazem kobiety
Za nami wolontariacki cykl edukacyjny o nazwie "Spotkanie przed obrazem kobiety". Warsztaty były poświęcone przedstawieniom kobiet w dziełach z Królewskiej Kolekcji Malarstwa Stanisława Augusta, a prowadziły je dwie wolontariuszki łazienkowskiego Ośrodka Edukacji: Aleksandra Nowicka, studentka historii sztuki oraz Malwina Wójcik, studentka prawa. Uczestnikami warsztatów byli uczniowie z Liceum Ogólnokształcącego im. J. Słowackiego w Warszawie.
Cykl towarzyszył wystawie jednego obrazu "Ariadna opuszczona przez Tezeusza", który w 1782 roku namalowała jedna z najciekawszych oświeceniowych malarek - Angelika Kauffmann. Dzieło, sprowadzone z Państwowych Zbiorów Sztuki w Dreźnie, można oglądać do końca lipca bieżącego roku w Galerii Obrazów w Pałacu na Wyspie, gdzie właśnie miały miejsca spotkania z licealistami. Były to idealne okazje do rozmów o historii sztuk z feministycznego punkty widzenia. Dyskutowaliśmy o roli artystek, mecenasek i kolekcjonerek sztuki nie tylko w XVIII wieku, ale i stuleciach późniejszych.
Aleksandra Nowicka skupiła uwagę uczniów na biografii i twórczości Angeliki Kauffmann. Podczas jej warsztatu szczególnie zafrapowała nas historia nie tylko sprowadzonego z Drezna obrazu, lecz również "Portretu księżnej Giuliany Pubblicoli Santacroce", który Kauffmann zrealizowała w 1791 roku na zlecenie sportretowanej. W roku następnym księżna wysłała go jako podarunek dla Stanisława Augusta.
Malwina Wójcik z kolei spojrzała z licealistami na narodziny feminizmu w historii sztuki. Charakteryzując każdą z myśli feministycznych, użytecznych w badaniach dzieł sztuki, przeanalizowaliśmy "Judytę z głową Holofernesa", autorstwa barokowego mistrza, Cristofana Alloriego. Pochodzący z XVII wieku obraz również można podziwiać w Pałacu na Wyspie. Stanowi on bardzo dobrej jakości kopię, wykonaną w tym samym stuleciu co wersja oryginalna, którą Allori zrealizował w 1613 roku. Poprzez konfrontację płótna z przedstawieniami Judyty autorstwa Artemisi Gentileschi, Caravaggia i Donatella zrodziło się wiele pytań: Czy dany moty ikonograficzny jest odmiennie prezentowany w zależności o płci autora? Czym kierował się artysta malarz a czym artystka malarka realizując przedstawienie biblijnej bohaterki? Na te i inne pytania padały interesujące odpowiedzi.
Każde ze spotkań uruchomiło żywą dyskusję. Warsztaty z powodzeniem zainspirowały uczniów do czytania dzieł dawnych mistrzów przy użyciu XX-wiecznych perspektyw badawczych. Barokowe i oświeceniowe malarstwo w świetle współczesnej myśli o sztuce odżyło na nowo, zyskało na aktualności, przez co stało się atrakcyjnym przedmiotem naszych refleksji.
Foto. P. Czarnecki