Królewska kolekcja rzeźby. Inne spojrzenie

Wyobrażenia króla Stanisława Augusta na temat Italii, jej zabytków i krajobrazów mogą stanowić inspiracje do poznawania sztuki w nieoczywisty sposób. 

Kolekcjoner i znawca sztuki August Moszyński podczas podróży do Francji i Włoch w swoim dzienniku oraz w korespondencji do króla zawarł liczne opisy i schematyczne szkice, ilustrujące zwiedzane miasta, odwiedzane miejsca i oglądane dzieła sztuki.

Między innymi na podstawie tych opisów, król nie mogąc osobiście udać się do Italii, dokonywał planów i podejmował decyzje dotyczące wystroju swojej letniej rezydencji w Łazienkach Królewskich. Jednym z miejsc, które szczególnie ukazuje italofilskie fascynacje władcy, jest Stara Oranżeria.

Stara Oranżeria, widok od strony Ogrodu Oranżeryjnego fot. Waldemar Panów

Wygląd tego miejsca może rozbudzić wyobraźnię niejednej osoby, zachęcając
do odkrywania historii Łazienek Królewskich czy bliższego poznania postaci mitologicznych bogów i bohaterów. Przed wejściem do Starej Oranżerii, w ogrodzie, zaprezentowana została galeria popiersi cesarzy rzymskich. W Królewskiej Galerii Rzeźby znajdują się zaś kopie słynnych antycznych i nowożytnych rzeźb, ustawione
na tle iluzjonistycznie malowanego pejzażu włoskiego.

Królewska Galeria Rzeźby w Starej Oranżerii fot. Waldemar Panów

Dla wielu odwiedzających Łazienki Królewskie budynek i kolekcja w Starej Oranżerii są ogólnodostępne od zawsze. Z łatwością mogą oni spacerować po ogrodzie czy kontemplować dzieła sztuki prezentowane w wnętrzu galerii, a także odwiedzać Teatr Królewski. Dla osób z niepełnosprawnościami Stara Oranżeria stanowiła do niedawna miejsce trudnodostępne zarówno pod względem licznych barier architektonicznych wynikających z zabytkowego charakteru budynku, jak i braku materiałów dla osób
z niepełnosprawnościami sensorycznymi. Przeprowadzone w ostatnich latach prace konserwatorsko-remontowe oraz zaaranżowanie na nowo ekspozycji pozwoliły udostępnić Starą Oranżerią wraz z Teatrem Królewskich i formiernią wszystkich zwiedzającym.

Z myślą o osobach odwiedzających Łazienki Królewskie powstały także liczne materiały na temat historii Starej Oranżerii oraz prezentowanej kolekcji rzeźby
i odlewów gipsowych. Wśród nich znalazły się filmy z tłumaczeniami informacji na Polski Język Migowy (PJM) dla osób słabosłyszących i niesłyszących.

https://www.youtube.com/watch?v=eifdfuFJIZA

Innym rozwiązaniem przybliżającym sztukę osobom z dysfunkcją wzroku są ścieżki dźwiękowe z opisami - tak zwane audiodeskrypcje. Pozwalają one osobie niewidzącej lub słabowidzącej poznać wygląd rzeźby, a dla wszystkich zwiedzających stanowią źródło wiedzy historycznej i mitologicznej o wyrzeźbionej postacią.

Atena Lemnia https://www.youtube.com/watch?v=iQzSODtv9CA&list=PLM5KZRwOIYKk-3yOzX2Mbk4F2RCa_l_lj&index=55

Grupa Laokoona https://www.youtube.com/watch?v=MpiAe8xyO1o&list=PLM5KZRwOIYKk-3yOzX2Mbk4F2RCa_l_lj&index=89&t=14s

Dodatkowo, dla pełniejszej percepcji dzieła sztuki wybrane odlewy gipsowe można
w muzeum poznawać poprzez dotyk.

Audiodeskrypcja przeznaczona do pokazywania i opisywania dzieł sztuki osobom, które z powodu dysfunkcji wzroku nie mogą ich zobaczyć, może także stać się inspiracją do poznawania sztuki w nieoczywisty sposób. Jest również dla wszystkich świetną metodą pobudzającą wyobraźnię i kreatywność.

Dorośli mogą skorzystać z niej w formie relaksu, np. podczas przerwy w pracy przed komputerem, pozwalającej odpocząć umysłowi i oczom od nadmiaru informacji docierających z otaczającego świata za pośrednictwem różnych kanałów. Wykonywanie rysunków pozytywnie wpłynie także na inwencję i umiejętności zapamiętywania.

Dla dzieci zabawa poprzez szkicowanie niewidzianego (być może nigdy) wcześniej dzieła sztuki wpłynie pozytywnie na rozwój wyobraźni przestrzennej i motoryki małej. Ćwiczenia można wykonywać także w parach. Pary dzieci lub dziecko i rodzic mogą usiąść do siebie plecami i na zmianę opisywać widziany przedmiot, a następnie go rysować. Dla młodszych dzieci z pewnością przystępniejsze będzie opisywanie
i rysowanie przedmiotów znanym im z codziennego otoczenia, a nie z kolekcji muzealnej.

Poniżej podpowiadamy kilka prostych metody na pracę twórczą z naszą kolekcją rzeźby:

- Przygotuj gładką kartkę papieru oraz ołówek.

- Odtwórz wybrane nagranie (audiodeskrypcję) z kanału YouTube Muzeum Łazienki Królewskie, zakładka dostępność https://www.youtube.com/playlist?list=PLM5KZRwOIYKk-3yOzX2Mbk4F2RCa_l_lj

- Spróbuj narysować rzeźbę, której opis teraz słyszysz. Postaraj się uprzednio nie oglądać zdjęć w wirtualnym katalogu dzieł z kolekcji Muzeum Łazienki Królewskie.

- Zacznij od naszkicowania sylwetki, zaznaczenia proporcji, następnie dorysuj kolejne opisane przez lektora elementy.

- Skończony rysunek możesz porównać z oryginałem albo szkicem wykonanym przez drugą osobę.

- Możesz również pokolorować swoją rzeźbę. Wbrew powszechnemu przekonaniu panującemu w XVIII wieku, oryginalne rzeźby antyczne nie były białe, a bogato dekorowane i malowane.

Wszystkie nagrania z audiodeskrypcjami oraz materiały w Polskim Języku Migowym znajdują się na kanale YouTube Muzeum Łazienki Królewskie w zakładce dostępność. Część z nich została także zamieszczona na platformie internetowej "Czytanie obrazów", gromadzącej dostępne treści na temat dzieł z polskich muzeów i galerii sztuki. Powyższe materiały są ogólnodostępne, można z nich skorzystać nieodpłatnie zarówno wirtualnie, jak i podczas wizyty w muzeum.

O projekcie "Czytanie obrazów":

- informacja w PJM https://www.youtube.com/watch?v=dBSWUHQEhRk

- portal "Czytanie obrazów" http://czytanieobrazow.pl/instytucje/muzeum-lazienki-krolewskie