Wytrop kamień! Rodzinna gra terenowa w Łazienkach Królewskich z okazji Dnia Dziecka

Dzień Dziecka w Łazienkach Królewskich to już tradycyjnie rodzinna zabawa z dziećmi w ogrodzie. W tym roku tropimy kamienie. Od wieków kamień służył ludziom, nie tylko jako narzędzie, ozdoba czy schronienie. Był także doskonałym przedmiotem zabaw. Nasi dziadkowie i pradziadkowie również bawili się kamieniami. Tylko popatrzcie.

Informacje o grze terenowej "Wytrop Kamień" znajdziecie tutaj.

Oto parę propozycji dziadka Mariano.

Klasy

Gra polega na zaliczeniu wszystkich pól chłopka, bez skuszenia.

  1. Na ziemi lub chodniku rysujemy figurę chłopka, a na nim cyfry np. od 1do 8.

  2. Gracz rzuca kamyk i skacze po polach w ośmiu rundach. W każdej rundzie rzuca się kamyk na jedno pole od 1 do 8 i skacze po wszystkich polach od 1 do 8 i z powrotem.  W drodze powrotnej zbiera się kamyk z pola. Kolejna runda polega na rzuceniu kamyka na kolejne pole. W pierwszej rundzie rzuca się kamyk na pole z cyfrą 1, w drugiej rundzie na pole z cyfrą 2 itd.

  3. Jeżeli gracz nie trafi kamykiem na pole lub podczas przeskakiwania z pola na pole nadepnie na linię, traci kolejkę.

  4. Wygrywa ten gracz, który ukończy wszystkie rundy jako pierwszy.

Jak skakać po chłopku?

  1. Stoimy przed chłopkiem. Wybijamy się z dwóch nóg i skaczemy jedną nogą kolejno na pola 1, 2, 3.

  2.  Na pola 4 i 5 wskakujemy jednocześnie obiema nogami tzn. prawą nogą na pole 5 i lewą nogą na pole 4.

  3.  Na pole 6 wskakujemy jedną nogą, a na pola 7 i 8 obunóż (dwie nogi łącznie na pole 7, a potem dwie nogi łącznie na pole 8). Takim samym sposobem przeskakujemy po polach chłopka w drodze powrotnej.

Pasterz

Gra polega na zrzuceniu z pewnej odległości małego kamienia Pasterza ułożonego na dużym kamieniu.

  1. Każdy z graczy wyszukuje sobie jeden mały kamyk. Kamyki muszą się od siebie różnić tak, żeby każdy wiedział który kamień jest jego.

  2. Do gry przygotowujemy także jeden duży kamień. Jeden z graczy jest Pasterzem. Pasterz kładzie na dużym kamieniu swój mniejszy kamień i staje w pobliżu tak, aby móc obserwować rzuty i miejsca padania kamyków. Nie należy stawać za blisko, aby nie zostać przypadkowo uderzonym.

  3. Gracze stają w takiej samej odległości od dużego kamienia i rzucają swoimi kamykami. Ich zadanie polega na strąceniu małego kamienia Pasterza z kamienia dużego. Jeżeli w danej rundzie żaden z graczy nie zrzuci małego kamienia, gracze po ukończeniu rundy podchodzą do dużego kamienia i sprawdzają który kamień jest najbliżej.

  4. W następnej rundzie gracz, którego kamień jest najbliżej dużego kamienia ustawia się o jeden krok bliżej od pozostałych. Inni gracze rzucają z tego samego miejsca startu co w poprzedniej rundzie.

  5. Gracze rzucają w trzech rundach. Jeżeli żaden z graczy nie strąci małego kamienia, zwycięstwo przysługuje Pasterzowi. Jeżeli jeden z graczy strąci kamień Pasterza przed ukończeniem trzeciej rundy, zostaje Pasterzem. Wówczas gra toczy się dalej.

Uwaga! To zabawa podwórkowa. Można ją również zagrać w pomieszczeniu, o ile zamiast kamieni użyje się lżejszych przedmiotów np. kulek z wełny, papieru, ciasta itp.

Inne zabawy z kamieniem:

  1. Ciupy czyli kamienie

  2. Puszczanie kaczek

  3. Trójki

  4. Ostatni kamień

  5. Malowanie kamieni

  6. Wojna

  7. Kółko i krzyżyk

  8. Układanki z kamieni

  9. Skakanie po kamieniach

  10. Kamień, nożyce, papier

Udanej wspólnej zabawy!

Serdecznie dziękujemy Kasi Gawkowskiej-Marciniak z "Karmione kulturą" i jej cudownej rodzinie oraz panu Mariano Caldarella z Działu Obsługi Publiczności za udział w sesji zdjęciowej.

Tekst: Lidia Iwanowska-Szymańska i Zofia Zaccaria, Monika Kawecka, Dział Edukacji Muzealnej 

Zdjęcia: Paweł Czarnecki, Monika Kawecka