Archiwum

Klasa rysunkowa

W zeszłym tygodniu zakończyliśmy tegoroczny cykl warsztatów edukacyjnych pod nazwą „Klasa rysunkowa”. Podczas dwunastu miesięcy zrealizowaliśmy wiele prac rysunkowych. Zajęcia odbywały się w królewskiej galerii rzeźby w Starej Oranżerii, gdzie są eksponowane dzieła z kolekcji Stanisława Augusta.

Perípatos. Filozofia i kryzys

W ostatni wtorek zakończyliśmy tegoroczny cykl warsztatów filozoficznych „Perípatos. Filozofia i kryzys”. Spotkania prowadzili dr dr Karolina i Marcin Rychter. Każdy z dwunastu warsztatów odbył się w Jadalni Pałacu Myślewickiego. Siedząc przy dużym owalnym stole przez cały rok mieliśmy okazję uczestniczyć w filozoficzno-społecznych dyskusjach.

Grupa młodzieży na scenie Teatru Królewskiego, w tle widok na widownię.

Muzeum spotyka...czwarty finał

Za nami ostatnie zajęcia z cyklu „Muzeum spotyka…”. Odwiedziła nas grupa czwartoklasistów z Ciechanowa. Uczniowie przybyli na zaproszenie Franciszka Ryxa – królewskiego kamerdynera, zarządcy królewskich teatrów. Przyszli aktorzy szukali go w całych Łazienkach. Zwiedzili Amfiteatr i Teatr Mały, przeszukali Pałac na Wyspie, by końcu spotkać go w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii. Tam na scenie mieli okazję zaprezentować przed Franciszkiem Ryxem swoje aktorskie umiejętności i wykorzystać wcześniej przygotowane kukiełki. Po szybkim ustaleniu szczegółów fabuły, uczestnicy pokazali cztery zabawne mini-etiudy o tematyce obyczajowej. Franciszek Ryx był pod wrażeniem pracy młodych aktorów i z radością przyjął ich do królewskiej grup teatralnej.

Grupa dzieci przed Pałacem na Wyspie.

Muzeum spotyka...trzeci finał

9 grudnia przeprowadziliśmy ostatnie zajęcia z dziećmi z przedszkola w Mińsku Mazowieckim. Warsztaty odbyły się w Pałacu na Wyspie – niezwykłym królestwie Stanisława Augusta. Podczas zajęć wchodziliśmy do poszczególnych pałacowych sal i zwiedzaliśmy je niczym pełne tajemnic krainy. Byliśmy w Królestwie kąpieli (Pokoju Kąpielowym), by następnie udać się do Świata tańca – Sali Balowej. Tam przy akompaniamencie XVIII-wiecznej muzyki, odtańczyliśmy nasz własny dworski taniec.  W Sali Salomona kolorując królewskie wizerunki, rozmawialiśmy o cechach idealnego króla. Po objerzeniu obrazów z pałacowej kolekcji, udaliśmy się na piętro, gdzie wkroczyliśmy do prywatnego  świata Stanisława Augusta – obejrzeliśmy jego sypialnię i pokój do pracy. Okazało się, że bycie królem to nie tylko przyjemność. Król ma także sporo pracy i masę dokumentów do podpisania…

Muzeum spotyka....czwartoklasistów z Ciechanowa

Dwudziesty ósmy listopada wydawał się być jednym z tych ciemnych, zimnych, jesiennych poniedziałków, podczas których nie wydarza się nic ciekawego. Na dworcu w Ciechanowie trwał zwykły, rześki poranek. Pociąg z Warszawy wjechał właśnie na stację wśród cicho padającego śniegu.

Dzieci wraz z opiekunami i prowadzącymi w Królewskiej Galerii Rzeźby.

Muzeum spotyka... pierwszy finał

1 grudnia przedszkolaki z Ciechnowa przyjechały do Łazienek. Podczas finałowego spotkania uczestnicy nie tylko mieli szansę pospacerować po zimowym ogrodzie w poszukiwaniu wyczekanych wiewiórek, mogli też wypróbować swoje maski na scenie Królewskiego Teatru. I tak, po krótkiej rozgrzewce, stanisławowska scena zamieniła się w zaczarowany las, a dzieci w ciekawskie zwierzątka… Wspólnie opracowaliśmy krótką fabułę, w której zwierzątka szukały się nawzajem przemierzając kolorową puszczę. Grupa podzielona została na dwie podgrupy: aktorów i widownię (oczywiście dokonaliśmy zamiany w ról w kolejnej rundzie). Widownia wydawała dźwięk np. burzy
i wiatru i  w ten sposób sterowała wydarzeniami na scenie.  Dużo było przy tym śmiechu i emocji.
Na koniec odwiedziliśmy jeszcze Królewską Galerię Rzeźby i przekonaliśmy się, że muzeum można czasami dotykać eksponatów…